את טל קמיל מסטודיו קמיל פגשתי במהלך לימודי התואר השני בבצלאל.
ישבתי לי מוזיקאית, אחת בין מעצבים לרוב, שלא יודעת לצייר אפילו כוס תה, והרגשתי תסכול גדול.
טל קלטה אותי ישר, ומיד באה לעזרתי.
זה היה הפתח שלי לעולם חדש שלא הכרתי - עולם הויזואליזציה.
המשפט הידוע "תמונה אחת שווה אלף מילים" קיבל משנה תוקף מהפגישה הראשונית עם טל ועד היום.
אנחנו חיים בעולם שהופך יותר ויותר ויזואלי,
השימוש בכלים ויזואליים מייצר תהליכים חדשים ותומך בתהליכים קיימים על ידי יצירת דרכי חשיבה חדשות ורעננות.
הזמנתי את טל לשיחה על מהות הויזואליזציה, מה מקומה בעולם היום ואיך היא יכולה להתחבר ללימוד מוזיקה.
מהי ויזואליזציה ומה החשיבות שלה?
הויזואליזציה מאפשרת הסתכלות על התהליך מכיוון אחר.
כאשר אנחנו עושים תהליך חשיבתי, הויזואליזציה מאפשרת לנו לייצג את המציאות בציור.
זה הדבר הדומה ביותר למציאות שדמיינו והציור יוכל לעזור לנו לבנות אותה.
השימוש במרחב הדף, היציאה מהשורות, ייצוג גרפי של מה שעברנו ולאן שאנחנו רוצים להגיע מאפשר לנו הסתכלות מחודשת על התהליך.
מתי יש צורך בליווי הגרפי? מה נותנים הכלים הויזואליים לארגון שכבר מומחה בנושא שלו?
העברת תהליך קיים או מתהווה למרחב הדף, מאפשר יצירת מפת עבודה,
מאפשר הסתכלות מחודשת על הדברים.
מאפשר לייצר תמונה עם ראייה מאוד רחבה ועולמית יחד עם הנקודה הממוקדת והפרטים הקטנים והמשמעותיים כמו תקשורת בתוך הארגון עצמו.
כשמגיע מישהו מחוץ לעולם התוכן, הוא מגיע "נקי" ויכול לראות את המקום בו נמצאים בנקודת הזמן הספיציפית ללא כל התייחסות למורכבויות שנמצאות מסביב.
אנחנו בסטודו קמיל, מגיעות עם ראש ולב פתוחים וזה מאפשר לשאול את השאלות הכי בסיסיות.
ברגע שהשאלות האלו נשאלות על ידי מישהו מחוץ לארגון,
זה מאפשר רפלקציה וחשיבה מחודשת על השלד והמהות.
מתי קוראים לכן לעזרה? באיזה שלב של התהליך?
מאוד משמעותי באיזו נקודת זמן של התהליך אנחנו מגיעות.
העבודה איתנו מאפשרת:
תיקוף
האם מה שאנחנו מתכננים לעשות תואם את מה שהתכוונו לעשות.
להציג לאנשים תמונה של מה שהם אומרים - גורם להם לדייק ולא משנה באיזה שלב הם נמצאים
סוג של פרוטוטייפינג.
מה השוני בין הויזואליזציה הקיימת באפליקציות השונות לבין התהליכים שאת מעבירה?
אנחנו מגיבות למה שקורה עכשיו.
הויזואליזציה שאנחנו מכניסות לתהליך היא תגובה על התהליך בזמן אמת,
או הכנת המרחב לאתגר הספציפי שנמצא על השולחן.
הויזואליזציה יכולה לשמש כתרגום לשאלה הנשאלת.
לדוגמא: באחת הסדנאות שאלנו ממה הארגון רוצה להפרד?
המחשנו את זה כמסמכים בפח- אנלוגיה להיפרדות מהבירוקרטיה של הארגון.
איזה שיפטינג הקורונה יצרה אצלכן בסטודיו?
עברנו לדיגיטלי. העבודה הפכה שונה, אבל גילינו את היתרונות של העבודה מרחוק:
אפשר למחוק, לשנות,
זה נתן לנו אפשרות לעבודה בשכבות.
מה עובד פחות טוב בדיגיטלי?
חסרות לנו שיחות הצד והליחשושים כשאנשים מרגישים שלא בנוח.
אם הם לא יגידו לא נדע על זה.
בפיזי אני תמיד ארגיש את זה.
תחושת הקבוצה היא מאוד משמעותית והיא חסרה בעבודה הדיגיטלית.
בנוסף, חסר השיח סביב הפוסטר שנוצר.
חסר הפידבק שהיה קורה מעצמו כשאנשים פשוט מסתובבים סביב הפוסטר ומדברים.
במפגש הוירטואלי צריך ליזום את זה.
ויזואלזיציה בחינוך: מה משמעות הויזואליזציה בחיי היומיום של בני הנוער?
הבנו מה זו ויזואליזציה ומה היא מאפשרת בתוך תהליכים קיימים
בואו נדבר רגע על משמעות הויזואליזציה בחיים היום, עם בני הנוער.
תמונה אחת שווה אלף מילים או יותר.
תמונה וטקסט ביחד שווים עוד הרבה יותר.
לדור הזה קשה להתמסר לתהליכים ארוכים ולשהות בהם.
כשמראים להם איפה מתחילים, איפה נמצאים ולאן זה מוביל, זה נותן כלים להתמודד עם זה.
כל דבר שאנחנו מצליחים בו מאפשר לנו לעשות עוד דברים.
ההתקדמות מקנה לנו:
תחושת בטחון
הדרגתיות
רפלקציה
מודעות להימצאות בתוך תהליך
איפה את נמצאת בתהליך הזה
למבוגרים זה יותר טבעי. גם אם קיבלנו החלטות בעבר וגם אם לא נעים לנו,
אנחנו מרגישים מחוייבים לתהליך ולמה שהגדרנו כמטרה.
עם בני נוער וילדים, ההסתכלות הויזואלית על זה, מאפשרת רפלקציה על התהליך ועל נקודות משבר בדרך.
באיזה שלב בחייך גילית את החלק הויזואלי של החיים?
אני מאובחנת עם לקויות למידה ושיטות הלימוד שלי שונות ואחרות.
היכולות המיוחדות האלו הן מאוד ויזואליות.
יצרתי לעצמי פיצול במוח: יש לי את היכולת להקשיב ובמקביל יכולת לתת אינטרפטציה בחומר.
אולי אחרים יראו בזה הפרעת קשב וריכוז.
עבורי, זו יכולת המאפשרת לעבד תכנים בזמן אמת.
פיצול המוח לכמה מדורים שונים שכולם דורשים נוכחות חזקה בסיטואציה.
זה כלי מצוין לסדנאות ולתהליכים שאני מנחה.
והאם לא כולנו כך בעולם שכולו רעש??
כאמא - את רואה היום שונות בצורת הלמידה של הבנות שלך מול איך שאת למדת?
בחרנו במסגרת החינוכית הכי פחות קונבנציונלית כי זמנן יקר לי ואני לא רוצה שיבזבזו את זמנן על דברים שלא מתאימים להן. חיפשתי מקום עם תפיסת למידה הרבה יותר רחבה, פתוחה ושונה.
180 מעלות מאיך שאני למדתי.
אני מסתכלת קדימה לעתיד ומבינה מהן המיומנויות החשובות:
עבודת צוות, חשיבה עצמאית, ביקורתית,
יכולת הבנת סיטואציה, יזמות,
להבין מה קורה בין בחירת הנושא לבין רכישת הידע.
ובעיקר אף אחד לא מנסה ליישר אותן.
את לא מעולם המוזיקה ובכל זאת,
איך את רואה קשר בין העולם הויזואלי לחשיבה מוזיקלית ומיומנויות מוזיקליות?
מבחינתי כל דבר ניתן לתרגם ויזואלית, זאת צורת העבודה של המוח שלי.
המעבר בין הדיציפלינות הוא דבר ידוע בעולם.
לא משנה מה האינפוט: צלילים, מילים, צבעים.
הגמישות לעבור בין הדיציפלינות, הוא הזמנה ליצירה יותר רחבה וליצירת מגוון יותר גדול.
בעיני המיומנות הכי חשובה היא להרגיש את עצמינו, את האחר, להבין מה הם מרגישים.
להרגיש ולייצר מודעות, אלו דברים חוצי דיציפלינות.
לעשות ולהבין מה עשינו.
3 דברים אחרונים על התמדה:
אחריות הלומד למצוא את הכלי שטוב לו ללמוד בו.
מורה טוב יכול להציע אפשרויות, אבל בסוף רק אני אדע מה נכון ומתאים לי, מה הדרך המדוייקת ביותר בשבילי.
כדי לקבל את מתנת הלמידה, צריך לנסות ולבדוק.
התמדה נבנית בהדרגה ויש צורך באמפתיה למצב של אי הידיעה.
זו סיטואציה לא נוחה בכלל.
למידה זה לעשות משהו שאנחנו עדיין לא טובים בו- אחרת לא היינו לומדים.
להיות במודעות וביכולת להכיל את המצב הרגשי המורכב הזה. ואין פה קיצורי דרך.
לשמחתנו לא להכל יש קיצורי דרך.
"קיצורי דרך זה לחובבנים"...
טיפ לסיכום: מה היית ממליצה לדור הצעיר ?
איזו מיומנות הכי חשובה שתהייה לו בארגז הכלים?
סקרנות היא הכוח המניע הכי חזק והכי חשוב היום בעולם.
וכבוד- לכבד את האחר.
רוצים לשמוע את הראיון במלואו?
מוזמנים לערוץ היוטיוב שלנו
Comments